طرح مشاوره پزشکی از راه دور (Telemedicine)

سرویس مشاوره تلفنی کلینیک فوق تخصصی راد

سرویس مشاوره تلفنی کلینیک فوق تخصصی راد

طرح مشاوره پزشکی از راه دور (Telemedicine)

  1. بسیاری از بیماران حوزه مغز و اعصاب و روانپزشکی پس از ارزیابی اولیه و تشکیل پرونده و شروع درمان، نیاز به ویزیت های مکرر به صورت دوره ای برای پیگیری (Follow up) و مانیتورینگ پروسه ی درمان دارند. در کثیری از موارد، در این ویزیت های پیگیری، معاینه و دیدار حضوری به مانند آنچه در دیدار اول ضروری است،‌ لازم نیست ولی بیماران برای این ویزیت ها هم باید رنج سفر را بر خود هموار کنند و گاهی این سفر از راه های بسیار دور باید انجام شود.
  2. همچنین بسیاری از بیماران پس از شروع درمان دچار پرسش ها و ابهاماتی می شوند که نیاز دارند برای آنان مجددا به نزد پزشک درمان کننده مراجعه و آنها را مطرح نمایند. همچنین گاهی پس از انجام بررسی های اولیه تشخیصی که دستور داده شد. بیماران برای اطلاع نتایج به پزشک بار دیگر باید به مطب مراجعه نمایند.
  3. با توجه به واقعیات فوق،‌ به منظور تسهیل در فرآیند پیگیری بیماران و پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات ایشان، و رفع مشکلاتی که احیانا در سیر درمان و مصرف دارو برایشان پیش می آید، طرح مشاوره پزشکی از راه دور (Telemedicine) پیشنهاد می گردد.
  4. در این طرح، بیمارانی که مایلند ویزیت پیگیری آنان از راه دور انجام شوند، یا بیمارانی که برای پرسیدن پرسش هایی درباره بیماری با کلینیک تماس می گیرند، ابتدا به وسیله منشی از وجود چنین امکانی باخبر می شوند و در صورت تمایل، درباره روش های مختلف انجام تله مدیسین (شامل تلفن، یا یکی از روش های ارتباطی اینترنتی مانند اسکایپ که دارای امکان ارتباط مالتی مدیا می باشند) آگاه می گردند.
  5. در صورت تمایل به ارتباط تلفنی، بیماران می توانند از یکی از دو خط تلفنی با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۷۹۳ و ۹۰۹۹۰۷۱۳۴۳ (بسته به اینکه بیمار از استان تهران یا شهرستان تماس می گیرد)‌ استفاده نمایند. در این روش، بیمار حتما باید با استفاده از یک شماره ثابت با کلینیک تماس بگیرد. شماره ای که به این امر اختصاص داده شده است، همراه با روز و ساعتی که بیمار باید تماس بگیرد،‌ و سرانجام مقدار هزینه مشاوره تلفنی توسط منشی کلینیک به بیمار اعلام می شود تا بیمار در زمان تعیین شده با آن شماره تماس بگیرد.
  6. در ابتدای تماس تلفنی با شماره مخصوص مشاوره و ویزیت از راه دور، بیمار توسط ماشین سخنگو از تعرفه این نوع مشاوره مجددا آگاه می شود و سپس ارتباط تلفنی با درمانگر برقرار می گردد. در این روش مبلغ حق مشاوره یا حق ویزیت راه دور (پس از کسر ۲۵-۳۰ درصد از مبلغ توسط مخابرات)‌ مستقیما توسط شرکت مخابرات به حساب کلینیک واریز می شود و همین مبلغ به صورتحساب ماهیانه خط تلفن بیمار افزوده می شود.
  7. در حالتی که بیمار به جای ارتباط تلفنی تمایل به ارتباط صوتی تصویری با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی اینترنتی داشته باشد،‌ تاریخ و ساعت این ارتباط توسط منشی درمانگاه تعیین و توسط وی با درمانگر و بیمار هماهنگ می شود. در این روش،‌ پرداخت حق مشاوره پیش از زمان انجام مشاوره و از طریق انتقال کارت به کارت توسط منشی انجام می شود. هزینه پایه تعیین شده به اندازه یک ویزیت خواهد بود. ولی بدیهی است که اگر بیمار تقاضای درمان های نیازمند به زمان های طولانی تر مانند روان درمانی و … را داشته باشد هزینه متناسبا افزایش خواهد داشت.
  8. استفاده از روش های ارتباطی Internet-based که ارتباط همزمان صوتی تصویری (مالتی مدیا)‌ را پشتیبانی می نمایند (مانند اسکایپ)‌ مزایای زیادی دارد. مثلا می توان با استفاده از آن یک عارضه جلدی را مشاهده و در مورد احتمال اتیولوژیک آن (یک rash دارویی یا سایر علل) اظهارنظر کرد. همچنین ممکن است بتوان برخی از بررسی های پاراکلینیک بیماران مثل سی تی اسکن یا ام آر آی یا حتی نوارمغز و غیره را از دور مشاهده و اظهارنظر و راهنمایی نمود.
  9. در هر دو روش تماس (تلفنی و اینترنتی) فرض بر این است که پرونده بیمار از پیش توسط منشی به پزشک یا درمانگر ارائه می شود تا هنگامی که بیمار تماس می گیرد درمانگر بتواند با آمادگی بیشتری ویزیت و مشاوره از راه دور را انجام دهد.
  10. شایان ذکر است که سود برنده اصلی از این طرح در صورت اجرای بهینه بیماران خواهند بود که گاهی هزینه کلی و نهایی و تمام شده مراجعه آنها (شامل هزینه مسافرت، اسکان در تهران، از دست دادن روزهای کاری و تحصیلی و …) چندین مرتبه کاهش می یابد.