آر تی ام اس

درمان بیماری های روانپزشکی با استفاده از تکنولوژی تحریک مغناطیسی فراجمجمعه ای مغز (rTMS)

آر تی ام اس rTMS

rTMS درمانی است که توسط القای پالس های مغناطیسی بر روی فعالیت الکتریکی مغز تاثیرگذار است. پالس ها به طور ایمن و بدون هیچ گونه دردی، پس از عبور از استخوان سر و پوست سر در نورون های هدف جریانی را القا می کنند، این جریان های الکتریکی القایی می توانند اثرات برانگیزانندگی (مانند موارد استفاده در بیماری های افسردگی) و یا اثرات بازدارنده (مانند موارد استفاده در بیماری های اضطرابی) داشته باشد.

برتری rTMS بر سایر درمان های مشابه

• تاثیرگذاری بالا
                    • عوارض جانبی کم و یا بدون عوارض جانبی
                    • اثر درمانی سریع (معمولا بعد از ۱.۵ هفته)
                    • غیرتهاجمی
                    • بدون نیاز به بیهوشی و یا بستری
                    • نیازی به متوقف کردن دارو در طول درمان rTMS نمی باشد

عوارض جانبی احتمالی: مطالعات بالینی نشان داده اند که درمان rTMS یکی از امن ترین و قابل تحمل ترین انتخاب های ممکن جهت درمان افسردگی محسوب می شود. در طی 10 سال گذشته هیچ گزارشی از عوارض جانبی جدی ثبت نشده است. بیشترین عارضه جانبی گزارش شده یک سردرد خفیف است که ناشی از تحریک سطحی عضلانی است که تنها یکی از  هر10 بیمار آن را گزارش کرده اند.

موارد کاربرد بالینی rTMS در بیماری های افسردگی، اضطراب، وسواس، توهم و وزوز گوش مقاوم به درمان می باشد.

روند درمان rTMS در کلینیک فوق تخصصی راد

پذیرش بیمار جهت درمان rTMS، تنها با ارجاع از جانب روانپزشک مرکز صورت می گیرد. در ابتدا بیمار توسط روانشناس مرکز مورد ارزیابی شناختی قرار می گیرد و سپس طی روزهای مشخصی طبق پروتکل درمانی منظمی به کلینیک مراجعه خواهد نمود. در پایان آخرین جلسه درمانی نیز بیمار مجددا توسط روانشناس مورد ارزیابی قرار می گیرد تا میزان اثربخشی درمان rTMS، به روانپزشک وی گزارش گردد.

سوالات رایج بیماران

بعد از گذشت چند جلسه اثر درمانی rTMS محسوس خواهد شد؟

از آنجائیکه بیماران براساس تشخیص روانپزشک تحت پروتکل های درمانی مختلفی قرار می گیرند نمی توان پاسخ صریحی و کلی به این سوال داد، اما می توان انتظار داشت که در نیمه جلسات درمانی علائم بهبودی برای بیمار و درمانگر او قابل مشاهده شود.

در صورت مشاهده بهبودی، طول پایداری آن چقدر خواهد بود؟

پایداری درمان ممکن است موقت باشد و با تشخیص پزشک بیمار بعد از گذشت ۳ الی ۶ ماه جهت نگهداری درمان به کلینیک مراجعه می کند با این تفاوت که دیگر نیازی به طی دوره کامل پروتکل درمانی نمی باشد و ۱-۳ جلسه جهت نگهداری درمان کافی خواهد بود.

آیا ممکن است که این نوع درمان باعث تشدید بیماری گردد؟

تا بحال هیچ گزارش آکادمیک و موثقی در مورد سوء اثر rTMS گزارش نشده است، و تنها عارضه جانبی آن یک سردرد خفیف اعلام شده است.