درباره ناتوانی های یادگیری

 

ناتوانی های یادگیری بر چگونگی یادگیری خواندن، نوشتن، صحبت کردن و انجام محاسبات ریاضی تاثیر می گذارد. این موارد ناشی از تفاوت ها در مغز افراد است. که اغلب در چگونگی عملکرد آن است، اما گاهی اوقات می تواند در ساختار مغز باشد.  این تفاوت ها بر نحوه پردازش اطلاعات در مغز تاثیر می گذارند. ناتوانی های یادگیری، اغلب هنگامی پیدا می شود که کودک در مدرسه بوده و دارای مشکلات یادگیری است که در طول زمان بهبود نیافته اند. هر فرد می تواند بیش از یک ناتوانی یادگیری داشته باشد. ناتوانی های یادگیری نشانه ای از هوش فرد نیست. ناتوانی های یادگیری می توانند در طول زندگی یک فرد وجود داشته باشند، اما او هنوز هم می تواند با حمایت آموزشی مناسب موفق شود.

ناتوانی های یادگیری نشانه ای از هوش فرد نیست. و با مشکلات یادگیری ناشی از معلولیت های ذهنی و رشدی تفاوت دارد.

 

انواع ناتوانی های یادگیری

برخی از رایج ترین ناتوانی های یادگیری عبارتند از:

دیسلکسیا (نارساخوانی): افرادی که دچار نارسا خوانی هستند ممکن است در به دقت و سهولت خواندن کلمات مشکل داشته باشند، که ممکن است مشکلاتی را در هنگام املا، درک جملات و تشخیص کلماتی که قبلا می دانسته اند داشته باشند.

دیسگرافیا: افراد مبتلا به دیسگرافیا با دست خط خود مشکل دارند. آنان ممکن است در نوشتن شکل حروف، نوشتن در فضای مشخص شده، و نوشتن افکار خود مشکل داشته باشند.

دیسکالکولیا: افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری در ریاضی، ممکن است در فهمیدن مفاهیم حساب، جمع و ضرب و اندازه گیری مشکل داشته باشند.

آپراکسیا در گفتار: این اختلال شامل مشکلات در صحبت کردن است. افراد دارای این اختلال در گفتن آنچه که می خواهند بگویند مشکل دارند. گاهی اوقات آپراکسیای کلامی نامیده می شود.

اختلال پردازش شنوایی مرکزی: افراد دارای این وضعیت دچار مشکل در فهمیدن و به یاد آوردن مسائل مرتبط با زبان هستند. در توضیح دادن چیز ها، در ک کردن جوک ها و پیروی کردن از دستورات مشکل دارند. آنها واژه ها را اشتباه می گیرند و به سهولت حواسشان پرت می شود.

اختلال یادگیری غیر کلامی: افراد دارای این وضعیت مهارت های کلامی قوی دارند، اما حالالت چهره و زبان بدن را به دشواری درک می کنند. آنان نا آزموده هستند و به طور کلی با دنبال کردن جهات چندگانه مشکل دارند.

 

برخی نشانه های ناتوانی های یادگیری چیست؟

بسیاری از کودکان مشکلات خواندن، نوشتن و انجام تکالیفی که از برخی نقطه نظرات با یادگیری مرتبط است دارند. این به این معنا نیست که دارای ناتوانی های یادگیری هستند. یک کودک دارای ناتوانی یادگیری اغلب دارای چندین نشانه مرتبط است. و این نشانه ها با گذشت زمان بهتر نمی شوند و یا از بین نمی روند. علایم ناتوانی های یادگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

لطفا توجه داشته باشید که علایم عمومی مشترک در اینجا فقط برای مقاصد اطلاعاتی هستند. این اطلاعات قصد ندارد ناتوانی های یادگیری را به طور کلی یا به طور خاص یکی از انواع اختلالات یادگیری را نمایش دهد.

نشانه های عمومی که یک فرد دارای ناتوانی های یادگیری ممکن است داشته باشد عبارتند از:

مشکلات خواندن و/ یا نوشتن

مشکلات ریاضی

حافظه ضعیف

مشکلات توجه

مشکل در دنبال کردن مسیرها

بدخطی

چالش

مشکل درنقل کردن زمان ها

مشکل در سازمان یافته ماندن

یک کودک دارای اختلال یادگیری ممکن است یکی یا بیشتر از موارد زیر را داشته باشد:

عمل کردن بدون تفکر واقعی درباره نتایج ممکن (پیروی از نتایج)

عمل کردن در مدرسه یا موقعیت های اجتماعی

مشکل در متمرکز ماندن و پرت شدن حواس به آسانی

مشکل در صحیح گفتن کلمات با صدای بلند و بیان افکار

مشکل درعملکرد مدرسه از هفته به هفته یا روز به روز

صحبت کردن مانند یک بچه کوچکتر, استفاده از عبارات کوتاه و ساده و جا انداختن کلمات در جملات

داشتن مشکل در شنوایی

مشکلات رفتاری در تغییر شرایط و برنامه ها

مشکل در درک کلمات یا مفاهیم

این نشانه ها به تنهایی برای تعیین اینکه فرد دارای ناتوانی های یادگیری است کافی نیست. تنها یک متخصص می تواند ناتوانی یادگیری را تشخیص دهد.

هر ناتوانی یادگیری نشانه های خود را دارد، یک فرد با ناتوانی خاص ممکن است همه علایم این ناتوانی را نداشته باشد. کودکانی که یک زبان دوم را آموخته اند ممکن است علایم مشکلات یا ناتوانی های یادگیری رانشان دهند. در ارزیابی ناتوانی های یادگیری این نکته باید درنظر گرفته شود که آیا دانش آموز دو زبانه است یا یک زبان دوم را آموخته است.

علاوه بر این ، باید به تفاوت هایی که ناشی از گویش (یک شکل از زبان که مختص به یک گروه یا منطقه خاص است) حساسیت نشان داد.

 

دیسلکسیا(نارسا خوانی)

افراد مبتلا به نارسا خوانی معمولا با ایجاد ارتباط بین حروف و صداها و املا و تشخیص کلمات مشکل دارند. افراد مبتلا به نارسا خوانی اغلب نشانه های دیگری از این اختلال را نشان می دهند. که ممکن است شامل:

داشتن اوقات سخت در درک آنچه که دیگران می گویند

دشواری در سازماندهی زبان نوشتار و گفتار

تاخیر در توانایی صحبت کردن

دشواری در بیان افکار یا احساسات

دشواری در یادگیری کلمات (واژگان) جدید، در زمان خواندن یا شنیدن

مشکل در یادگیری زبان های خارجی

مشکل در یادگیری ترانه ها و ریتم ها

با سرعت آهسته خواندن هم در سکوت و با صدای بلند

دست کشیدن از خواندن در تکالیف طولانی

دشواری در درک سوالات و پیروی از دستوالعمل ها:

املای ضعیف

مشکل در یادآوری اعداد در توالی (برای مثال شماره تلفن و آدرس)

مشکل در خواندن از سمت چپ به راست

 

دیسگرافیا

کودکانی که در نوشتن مشکل دارند یا دست خط بسیار ضعیفی دارند و نمی توانند در آن پیشرفت کنند ممکن است دارای اختلال دیسگرافیا باشند.

این اختلال ممکن است باعث شود که یک کودک هنگام نگه داشتن یک مداد یا خودکار عصبی و هیجان زده شود و پیچ و تاب بخورد.

دیگر علایم این حالت ممکن است شامل:

بیزاری شدید از نوشتن و یا نقاشی

مشکل در دستورزبان

مشکل در نوشتن ایده ها

از دست دادن انرژی یا علاقه به محض شروع به نوشتن

مشکل در نوشتن افکار در یک تسلسل منطقی

خواندن کلمات با صدای بلند در هنگام نوشتن

از قلم انداختن کلمات یا نوشتن جملات ناتمام به هنگام نوشتن جملات

 

دیسکالکولیا

علایم این ناتوانی عبارتن از مشکل در درک مفاهیم اصلی حساب، مانند کسر، محور اعداد، و اعداد مثبت و منفی.

سایر علایم ممکن است شامل:

دشواری در کلمات مربوط به مسائل ریاضیات

مشکل در ایجاد تغییر در معاملات نقدی

آشفتکی در ارائه دادن مسائل ریاضی بر روی کاغذ

مشکل با توالی منطقی(به عنوان مثال، مراحل در مسائل ریاضی)

مشکل در درک توالی زمانی وقایع

مشکل در شرح دادن عملیات ریاضی

 

علل ناتوانی های یادگیری چیست؟

محققان تمام علل ممکن ناتوانی های یادگیری را نمی دانند.اما، در طول کار خود یک طیف از عوامل خطر را برای پیدا کردن علل بلقوه این اختلال یافته اند. تحقیقات نشان می دهند که عوامل خطر ممکن است از زمان تولد وجود داشته باشند، و درخانواده ها تمایل به ادامه داشته باشند. در حقیقت کودکانی که یک والد دارای ناتوانی یادگیری دارند، احتمال بیشتری دارد که یک ناتوانی یادگیری را در خود پرورش دهند. برای درک بهتر ناتوانی های یادگیری، محققان در مورد اینکه چگونه مغز کودکان خواندن، نوشتن و مهارت های ریاضی را یاد می گیرد، مطالعه می کنند. محققان برای کمک به پاسخگویی به نیاز های کسانی که بیشتر با خواندن درگیر هستند از جمله کسانی که دارای ناتوانی های یادگیری هستند برای بهبود یادگیری و سلامت کلی، درحال انجام مداخلات اند.

عواملی که بر روی یک جنین در حال رشد در رحم تاثیر می گذارند، مانند مصرف الکل یا مواد مخدر، می تواند یک کودک را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات و ناتوانی های یادگیری قرار دهد. همچنین عوامل دیگر ی در محیط کودک ممکن است نقش داشته باشند. این عوامل می تواند شامل تغذیه نامناسب یا قرارگرفتن درمعرض سرب موجود در آب یا در رنگ نقاشی کودکان باشد. کودکان کوچکی که حمایت مناسبی را که برای رشد فکریشان نیاز دارند دریافت نمی کنند، ممکن است علایمی از اختلالات یادگیری را پس از شروع مدرسه نشان دهند.

 

درمان های ناتوانی های یادگیری چیست؟

ناتوانی های یادگیری درمان ندارند. اما مداخلات زودهنگام می تواند اثرات آنان را کاهش دهد. افراد دارای ناتوانی های یادگیری می توانند راه هایی را برای منطبق شدن با ناتوانی هایشان بسازند. دریافت کمک به موقع شانس موفقیت در مدرسه و زندگی را افزایش می دهد. اگر ناتوانی های یادگیری بدون درمان باقی بمانند، کودک ممکن است احساس ناامیدی کند که ممکن است منجر به عزت نفس پایین و مشکلات دیگر شود. کارشناسان می توانند در یادگیری مهارت ها و پیدا کردن نقاط قوت کودک به وسیله ساختن راههایی برای جبران کردن ضعف های کودک به او کمک کنند، مداخلات بسته به ماهیت و میزان ناتوانی متفاوت است.

 

منبع:NIH