شش نکته درباره تغییرات مغز در دوره نوجوانی :

  1.   اندازه مغز شما با افزایش سن تغییر ی نمی کند.

در دختران ، اندازه مغز در حدود ۱۱ سالگی و برای پسران ، در حدود ۱۴ سالگی به بزرگترین اندازه فیزیکی خود می رسد.

البته این اختلاف سن به معنای این نیست که پسران یا دختران باهوش تر از یکدیگر باشند.

 

۲.این بدین معنا نیست که مغز نوجوان در حال تکامل نیست

در پسران و دختران اگرچه ممکن است مغزدر دوره نوجوانی  به بزرگی هر زمان دیگری باشد ، مغز شما تا اواسط تا اواخر دهه 20 رشد و تکامل خود را تمام نمی کند. قسمت جلوی مغز که به آن قشر پری فرونتال گفته می شود یکی از آخرین مناطق مغزی است که به رسش خود ادامه می دهد. این منطقه مسئول برنامه ریزی ، اولویت بندی و کنترل تکانه ها است.

 

 3.مغز نوجوان آماده یادگیری و سازگاری است

در دنیای دیجیتالی که دائماً در حال تغییر است ، مغز نوجوان به خوبی آماده است تا با فناوری جدید سازگار شود و در برابر تجربه شکل می گیرد.

 

۴.بسیاری ازاختلالات روانی در دوران نوجوانی ظاهر می شوند

تمام تغییرات بزرگی که مغز در این دوران  تجربه می کند می تواند توضیح دهد که چرا نوجوانی زمانی است که بسیاری از اختلالات روانی – مانند اسکیزوفرنی ، اضطراب ، افسردگی ، اختلال دو قطبی و اختلالات خوردن  پدیدار می شوند.

۵.مغز نوجوان انعطاف پذیر است

اگرچه دوره نوجوانی یک زمان آسیب پذیر ی برای مغز و به طور کلی برای نوجوانان است ، اما بیشتر نوجوانان به سمت یک دوره  بزرگسالی سالم می روند. برخی از تغییرات مغز در طی این مرحله مهم رشدی در واقع ممکن است به محافظت از فرد در برابر ابتلا به  اختلالات روانی طولانی مدت کمک کند.

۶.نوجوانان بیش از کودکان و بزرگسالان به خواب نیاز دارند

اگرچه ممکن است به نظر برسد نوجوانان تنبل هستند ، اما علم نشان می دهد که سطح ملاتونین (یا “سطح” هورمون خواب “) در خون آنان به طور طبیعی شب ها افزایش می یابد و در صبح نسبت به بیشتر کودکان و بزرگسالان افت پیدا می کند. این ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از نوجوانان دیر تر و یا صبح زود از خواب بیدار می شوند.

نوجوانان باید شبانه ۹ تا ۱۰ ساعت بخوابند ، اما اکثر نوجوانان به اندازه کافی نمی خوابند. کمبود خواب ، توجه را سخت می کند ، باعث افزایش تکانش گری می شود و همچنین ممکن است تحریک پذیری و افسردگی را افزایش دهد.

&#۶۵۲۷۹;